Instellen van de High-End Ceramic stuurklep

Uitpakken van de waterontharder

De WTR Ceramic High-End wordt geleverd met de volgende onderdelen:

  • Stuurklep
  • Bypass
  • 2 verloopstukken voor de bypass
  • Top strainer
  • 2x blauwe afdichtingsring, pekelwartel en pekelzeefje.
  • Rubberen O-ring
  • Voedingskabel
  • Blauwe cilinder gevuld met hars
  • Zoutvat met geïntegreerde vlotter
  • Pekelslang

Optioneel: Installatiekit bestaande uit:

  • 2 stuks flexibele slang met 3/4 aansluiting
  • 2 knelkoppelingen voor 22mm koper
  • Afvoerslang 2m

Installeren van de waterontharder

Vervolgens pak je de blauwe harscilinder. Hierop zit een zwarte dop. Deze kun je er af draaien. Vervolgens druk je de stuurklep met de topstrainer op de pvc-buis welke in de harscilinder zit. Dit kan wat stroef gaan, omdat je hem door de o-ring heen moet drukken. Vervolgens draai je de stuurklep vast door deze met de klok mee te draaien. Gewoon handvast en daarna geef je hem nog een kwartslag. Door de rubberen O ring heb je deze nu mooi waterdicht gemonteerd.


Pak de stuurklep uit de doos en monteer hierop de topstrainer (zandkleurig/grijsachtig korfje) samen met de rubberen ring. De top strainer druk je er goed stevig in en vervolgens draai je deze tegen de klok in vast. Controleer dit altijd nog even of je hem er niet af kan trekken, dit is namelijk een essentieel onderdeel. Lukt dit niet? Dan zit hij goed vast. Pak nu ook de zwarte rubberen O-ring erbij en doe deze ook onder de stuurklep. De ring komt over de topstrainer en valt daarna perfect tussen de stuurklep en het bovenliggende schroefdraad.

Het monteren van de bypass


De totale bypass bestaat uit de bypass zelf en een zakje met tussenkoppelstukjes met daarin twee keer buitendraadse 3/4 ‘’ aansluitingen aan beide zijdes. Dit onderdeel bestaat uit twee losse onderdelen, in één van de twee aansluitingen zit een watermeter, die hebben we later nodig.

Pak het zakje met deze twee tussenstukken en ontdoe de koppelstukken van de klembeveiliging. Haal de twee delen uit elkaar, let op dat de watersensor niet valt. Pak de watersensor en plaats deze in de bypass op de uitgaande stroom, deze dient soms even goed gedraaid te worden, dan valt hij op zijn plek.  Let op dat je dit ook weer in de uitgaande kant van de bypass plaatst.

Plaats nu twee losgedraaide wartels met klemaansluiting in de stuurklep, zorg ervoor dat je tussen de schroefdraadverbinding en de stuurklep de blauwe bijgeleverde ringetjes plaatst, dit zorgt voor een waterdichte afwerking. Indien deze goed vastgedraaid zitten gaan we door naar de volgende stap.

Vervolgens bevestig je de bypass op de net ingedraaide “wartel met klemaansluiting” en bevestig je de bypass met de bijgeleverde klemmen. De bypass is nu goed gemonteerd! Nu hangt er nog één grijs kabeltje los, dit is de watermeter. De watermeter bevestig je in één van de twee openingen tussen de invoer- en uitvoerkant in en dan aan de zijde waarin ook de watermeter bevestigd zit. Na de “klik” is de bypass helemaal gereed.

Overgebleven wartels 4x (2x hoog 2x regulier) en 2x klemringen mogen we weggooien, deze zijn we niet meer nodig.

De Bypass heeft als functie om de waterontharder te bypassen, zodat het water niet door de waterontharder gaat. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld de waterontharder er tussenuit moet pakken, of wanneer je tuin wil sproeien of een zwembad wilt vullen. Door de waterontharder dan op bypass te zetten, gebruik je hard water. 

Nu je aan het installeren bent, zet je de waterontharder ook op bypass. Zodra de waterontharder gereed is voor gebruik haal je de bypass over naar de servicestand.

Het aansluiten van de pekelslang

De witte pekelslang is de enige verbinding tussen het pekelvat en de ontharder. Je kunt het zoutvat hierdoor gerust 10 meter verderop plaatsen, 3 meter hoger, lager, links, rechts, maakt allemaal niet uit. Op basis van de waterdruk kun je prima deze afstanden afleggen. De pekelslang moet je aan beide zijden voorzien van een steunhuls. Een zit bij stuurklep geleverd, de andere zit in de vlotter van het zoutvat. Naast het steunhulsje kun je optioneel het zeefje plaatsen (niet verplicht) en daarnaast de zwarte kunststof wartel welke zelfklemmend is. Verbind de pekelslang op de pekelaansluiting en draai hem met het meegeleverde zwarte kunststoffen wartel, goed vast. In het kopje “vlotter” gaan we de ook de kant van de vlotter goed monteren.

Het controleren van de vlotter

Wanneer je de deksel van het zoutvat optilt, dan zie je hierin een ronde witte pvc-buis met een deksel. Wanneer je dit deksel eraf haalt, zie je hierin een vlotter zitten. Haal deze vlotter er helemaal uit. Bovenin op de vlotter zie je weer dezelfde zwarte wartel zitten op een kniekoppeling. Controleer ten alle tijden of deze wartel en de kniekoppeling goed bevestigd zit op de vlotter en controleer of deze er niet zomaar afgetrokken kan worden, indien nodig kan je hem even wat vaster aandraaien.

Na het controleren van de wartel plaats je het andere einde van de pekelslang hierin en deze draai je ook weer goed hand vast, zodat deze zichzelf aan klemt. Nu heb je het zoutvat volledig aangesloten.

Op het zoutvat zit ook nog een afvoerwartel. Deze is optioneel aan te sluiten op het riool en werkt als dubbele overloop op het moment dat de vlotter defect zou raken. Deze kun je alleen aansluiten overigens als het riool zich onder het zoutvat bevindt. Je kunt dit namelijk niet opvoeren zonder een externe pomp.

Monteren van de afvoerslang

Wanneer je de installatiekit hebt besteld, zie je hierin ook onze transparante afvoerslang. Deze kun je simpel op onze waterontharder stuurklep draaien. De andere kant van de afvoerslang sluit je aan op het bestaande riool. Dit kan met bijvoorbeeld een boortule of een airgap die je op een sifon lijmt, net als bij bijvoorbeeld je wasmachine aansluiting. Een 40mm rioolbuis is al meer dan voldoende.

Aftakking

De waterontharder plaats je het liefst zo dicht mogelijk bij de plaats waar de bestaande waterleiding de woning of het bedrijfspand binnenkomt. In veel gevallen is dat de meterkast. Omdat je onderin niet veel ruimte hebt, plaatsen wij zelf vaak een boekenkast plank op een halve meter hoogte, waarop de waterontharder komt te staan. Vervolgens draaien we de wateraansluiting dicht en tappen we het water af. Nu zagen we voorzichtig de bestaande waterleiding door op de plaats waar wij de aftakking willen maken. Veelal direct na de watermeter. In het geval van 22mm koper, kun je nu op beide kanten een messing knelkoppeling van onze installatiekit plaatsen. Op foto 12 zie je onze flexibele slang welke we meeleveren in onze installatiekit. Plaats de meegeleverde groene fiberringen in de schroefdraad en draai deze vervolgens op de buitendraad aansluiting van de messing knelkoppelingen. De andere kant van de flexibele slangen draai je op de bypass schroefdraad van de stuurklep. Let ook hierop dat je de fiberringen plaatst en dat handvast meer dan voldoende is. Mocht het straks toch nog een beetje druppen, dan geef je de slang nog een kleine slag met de bahco. Let ook op dat je de juiste kant van de slang op de inlaat plaatst en de andere op de uitlaat. Dit staat aangegeven op de bypass. Op foto 12 zie je netjes de flexibele slangen gemonteerd op de waterontharder stuurklep.

Het aansluiten van de voeding

Het laatste wat je dan nog hoeft te doen is het aansluiten van de voedingskabel op de stuurklep zie foto 13. Als dit gedaan is hoeft alleen nog maar de stekker in het stopcontact en kun je de waterontharder instellen voor gebruik met de door ons verstrekte parameters hieronder.

Vergeet nu ook niet om de waterkraan weer langzaam open te zetten en te controleren of alles lekvrij is aangesloten. Zodra dit is gelukt, zet je de bypass van de waterontharder op servicestand en spoel je even 5 minuten de waterleiding door middels het openzetten van bijvoorbeeld de keukenkraan. In het begin kun je dan last hebben van wat bruin water. Dit wordt vanzelf beter. Ook kun je het filmlaagje proeven van de hars. Daarom belangrijk om goed door te spoelen. Schadelijk is het niet.

Taal selecteren en het instellen van de stuurklep

Het wil eens voorkomen dat de stuurklep in een andere taal geleverd wordt dan Engels. Om de taal in de stuurklep te wijzigen dien je voordat de stroom erop gaat de twee middelste knoppen van de ontharder ingedrukt te houden en om door vervolgens de stekker in het stopcontact te stoppen, dan verschijnen er nieuw opties. Er verschijnt mogelijk nu in een andere taal dan Engels een aantal opties.

Voor elke mogelijke optie is hieronder de juiste instelling te vinden;
Pools;                  Jézyk
Spaans;               Idiomas
Duits;                  Sprachen
Frans;                 Langues
Italiaans;            Lingua


Zet deze naar het Engels of naar een gewenste andere taal, Nederlands is geen optie. Dit proces kan altijd later ook nog uitgevoerd worden, de opgeslagen instellingen zullen niet verwijderd worden en alleen de taal wordt gewijzigd.

De stuurklep kun je instellen door middel van de 4 toetsen. Je hebt naast het pijltje omhoog en omlaag ook nog een menuknop en een terug-knop. Wanneer de besturingsunit meer dan een 30 seconden lang niet is ingedrukt, springt hij automatisch op de vergrendeling. Je kunt deze er weer afhalen door beide pijltoetsen 5 seconden in te drukken. 

Wanneer je op de menuknop drukt, kom je in het menu terecht, waar je onder andere de juiste tijd kunt instellen en de hieronder beschreven parameters.

Instellen van de parameters

Wanneer je de parameters wilt instellen, zorg je ervoor dat de besturingsunit van de stroom af is, net als bij het aanpassen van de taal. Het aanpassen van parameters, gaat in hetzelfde menu gebeuren.

Om in het menu te komen halen we de stroom van de ontharder af, we houden de middelste twee knoppen ingedrukt en de ontharder gaan we weer aan de stroom zetten. Dan krijgen we weer het menu te zien waarin de taal ook te wijzigen is.

Je krijgt nu de volgende opties te zien;

  • Set Valve Model
  • Set Language
  • Set Hardness mg/l
  • Set Flow Rate Unit
  • Set Resin Volume
  • Coefficient of W.T.C.
  • Set Brine D. Type
  • Set Backwash Time
  • Set B.S. R.T.
  • Set B.R. Time
  • Set F.R. Time
  • Interval Regen D.
  • Set Alarm Times
  • Salt Adding Volume

Welke instellingen je hier moet invullen zie je in onderstaande tabel. Deze kun je overnemen. Vervolgens is je waterontharder gereed voor gebruik.

Parameters

 Ceramic 10Ceramic 15Ceramic 20Ceramic 30
Set valve ModelF105F105F105F105
Set LanguageEnglishEnglishEnglishEnglish
Set HardnessZie tabel 2.1Zie tabel 2.1Zie tabel 2.1Zie tabel 2.1
Set Flow Rate unitm3m3m3m3
Set Rasin Volume10152030
Coëfficiënt of W.T.C.50k50k50k50k
Set Brine D. TypeUp-FlowUp-FlowUp-FlowUp-Flow
Set Backwash Time3345
Set B.S. R.T.36405252
Set B.R. Time46911
Set F.R. Time5789
Interval BW timesF-00F-00F-00F-00
Interval Regen D.10101010
Set Alarm Times0000
Salt Adding Volume2 kg2.5kg3kg5kg
Set Time of Dayactuele tijdactuele tijdactuele tijdactuele tijd
Set Regen. Time02:0002:0002:0002:00
Cont. Water Time00 min00 min00 min00 min
Peak F.R. for Close00m3/h 00m3/h00m3/h00m3/h

Tabel 2.1 hardness instellen

Hardheid lokaal in dHIn te voeren mg/l hardness
360
480
5100
6120
7140
8160
9180
10200
11220
12240
13260
14280
15300
16320
17340
18360

Voor de berekening is gebruik gemaakt van 20mg/L. Dit kan afwijken in forumules tot 17.8mg
1 = 20,0 mg/l
10 = 200 mg/l

Eerste keer regenereren van de waterontharder
Nu de waterontharder gereed voor gebruik is, kun je de waterontharder voor de eerste keer regenereren. Dit doe je handmatig. Hierna gaat dit volledig automatisch op basis van volumesturing en het maximaal aantal dagen wat je ingesteld hebt bij de tijdsturing.

Vul het zoutvat allereerst met 5 liter water voor het eerste gebruik. De volgende keer gaat dit automatisch met de pekelslang, want dat is de laatste stap van de regeneratiecyclus.

Vul nu het zoutvat aan met zout voor ongeveer 2/3e. Hierdoor heeft het zoutvat genoeg ruimte om pekelwater aan te maken, zonder dat de vlotter vergrendeld of de overloop in werking gaat.

Zorg nu dat de vergrendeling van de besturingsunit af is door beide pijltoetsen 5 seconden ingedrukt te houden. Nu druk je op de handmatig/terugknop zodat de regeneratie wordt gestart. Vervolgens wacht je tot deze is afgelopen en hij weer in de servicestand komt te staan. Nu is de waterontharder klaar voor gebruik en kun je genieten van volledig zacht water.

Vakantiemodus:
Activeren
Om de vakantiemodus in te schakelen dient de ontharder in eerste instantie te zijn ontgrendeld, dit doe je door middel van het indrukken van beide pijltoetsen voor 5 sec. Daarna houd je het pijltje omhoog 6 seconden ingedrukt om vakantiemodus in te schakelen.

Beëindigen
Indien de vakantiemodus beëindigd dient te worden, dan houd je het pijltje naar beneden 5 seconden ingedrukt en de ontharder is weer in reguliere servicemode.

Voordeel en werking
Het verschil van de ingebouwde vakantiemodus ten opzichte van de reguliere regeneratie is dat de ontharder zichzelf automatisch spoelt zonder het gebruik van de zoutoplossing. Deze is immers toch niet nodig geweest aangezien de ontharder niet gebruikt is tijdens de vakantie. Het voordeel van de vakantiemodus is dat hij dus bacterievorming in de cilinder tegen gaat zonder het gebruik van zout. Zo hebben bacteriën geen schijn van kans.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Table of Contents

Gerelateerde berichten